10 februari 2012

LCHF-debatten.

Ja nu var det ett tag sen man uppdaterade någonting här. Jag skriver ju endast när andan faller på och det är något jag vill ta upp eller berätta. De senaste dagarna har varit fyllda av tankar och grubblerier.

Det jag ville ta upp är LCHF. Det är ju riktigt heta debatter kring detta i media för tillfället. Som de flesta vet, äter jag ju LCHF kost, inte den striktaste men ändå rätt strikt. Och för mig har det funkat bra. Jag började efter jul och har gått ner totalt 4 kg. Jag mår mycket bättre i min mage (inte kul att berätta sånt här offentligt men detta är en viktig aspekt eftersom jag har haft problem sedan jag var 14!). Jag försöker dock inte lägga i mig debatten om LCHF då jag anser att det är upp till var och en att göra sin individuella bedömning och alla har ett eget val. Jag försöker inte pracka på mina värderingar på andra eller bombardera dem med LCHF-info om de inte vill ha den infon. Vill de ha den så söker de väl själva upp den?

För övrigt så lyssnar jag inte speciellt mycket på vad media säger överhuvudtaget, speciellt inte Aftonbladet eller Expressen då de först säger en sak, sen motsäger de sig själva nästa dag... Jag går efter personliga erfarenheter istället. Provar mig fram och väljer det jag mår bra av. Man vet aldrig hur livet blir i framtiden ändå, så jag försöker att leva i nuet.

De som är mer insatta i LCHF vet att det är inte bara kolhydrater man ska undvika, utan alla dess sorter av stärkelse, socker och även kemiska ämnen. Alltså, konserveringsämnen, färgämnen mm. Även smakförstärkare (Glutamat som finns i blandkryddor som tex Aromat, Allkrydda mm). Allt som är konstgjort ska undvikas. Jag köper oftast inga halvfabrikat utan gör mina egna köttbullar mm. Ibland måste jag dock fuska för jag är så oerhört förälskad i Bullens varmkorv.... ;)  Den kan jag tyvärr inte göra själv. Som jag ser det är det inte FEL att göra som de gjorde förr, sin egna mat och inga halvfabrikat. (haha det rimmade) och jag tror att sjuk, det blir man ändå... Det finns inga mirakeldieter, eller mirakelkoster som gör att vi aldrig blir sjuka. Men det är min åsikt och syn på saken. Den har lika mycket rätt att bli uttalad som din åsikt har. Vad hände med ödmjukheten?

OBS detta inlägg är inte riktad mot någon specifik person, utan endast mot allt detta debatterande fram och tillbaka med "jag har rätt" eller "såhär är det faktiskt". Vi har alla våra egna "rätt" och "fel". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar